lunes, 20 de enero de 2014

ESFOYAR LAS PANOJAS DE MAÍZ

esfoyar aún, en esta temporada, que parece enlentecida para las múltiples labores a realizar en el campo, ocasionadas también por el temporal cálido, que sigue dando permiso a esta pachorra circunstancial.

Nuevamente, Tonín y yo, más él que yo, mano a la panoya o mazorca de maíz, para posteriormente enristrar. Para ello, llevaré las panojas esfoyadas, junto a paisan@s que conozco ya de tiempo (por mi profesión sanitario-social), proponiendo esta tarea como terapia de reminiscencia, manipulativa y relacional, donde aprender y disfrutar, donde afianzar la autoestima y ganinas de dar y recibir. Pero todo eso, próximamente.

Ahorita sólo una mini-esfoyada, y a reservar sequitas para enristrar posteriormente. Y,... colgarlas en el hórreo. Contar no cuento con ninguno, pero... todo se andará y/o verá donde reservar hasta llevar al molín para facer farina (hacer harina) y elaborar tortos y/o triturar un puquiñín y dar a degustar a las gallininas de Tonín.

Y, ye que, pa los que queráis leer en bable, algo sobre la esfoyada y el maíz,... unes palabres de los pueblos de equí:

  • EL MAIZ
El maiz llevábase al molín pa molelu colas muelas afayadizas. Dempués na casa amasábase la farina de forma aparecida a comu se facía cola farina de trigu. Pero al enfornar, hai que tener en cuenta que´l fornu tien que tar arroxau con más calor cuando la fornada yía de pan de maiz. Amás de la Borona, de maiz faciase tamién la rapa, que llevaba duas capas con griñispos con freba ya, en dellos casos un pouco de chourizo dientru. La rapa envolvíase en berzas. La farina de maiz val tamién pa facer papas, pero cuando se faen las papas fai falta torrar los granos primero, antes de moler.
El maíz sémase siempre cola semadora. Dízse "Por san Marcos (25 d´Abril), maíz polos charcos". Cuando´l cereal tien unos diez centímetros hay que sallar, quitándoy las malas yerbas. Cuando tien unos treinta centímetros hay qu´arriandar, arrimando tierra al maíz ya quitando malas yerbas. Amás d´arrelantar, había casos nos que lo que se facía yera escandelar, ou seya, quitay al maiz la candela ou parte d´arriba. Espuntar yera cortar por enriba la panoya.
Segábase a foucín ya formábanse brazaos que dempués axuntábanse en capillas. Cada capiella llevaba venti o venticincu brazaos. N´estremando las panoyas, llevábanse en carru, a caballu o al recostín pa esfoyar.
  • L´ESFOYÓN
A las panoyas habíalas que las esfoyar, quitando dalgunas fueyas ya dexando outras pa enriestrar. Los vecinos diban a la casa a ayudar, o seya que s´esfoyaba solidariamente ya cuando terminaba l´esfoyón repartíase la garulla entre los que tuvieran trabayando. La garuya yeran cousas como nueces, ablanas, castañas, aguardiente... etc ... El qu´encontrase una panoya reina - de color roxu escuru- podía tirar de las ourechas a una moza ya tamién al revés. En tando las panoyas enriestradas, colgábanse del curdor o corredor de la panera. Dempués esfaciase l´maiz frotando los tarucos o catullos de las panoyas unos escontra outros.


Ah, y nada de olvidarse de estos pelitos, tan útiles como medicinales, para bajar la fiebre, mejorar el sistema urinario tomadas en infusión y/o incluso secarse debidamente para ser fumadas.

No hay comentarios:

Publicar un comentario